Min søn på 11 og jeg,  har givet os selv den udfordring, at overnatte i de fri,  minimum 1 gang hver mdr, igennem 2018.

4 tur – 20. April

Hvor er det en glæde som vejret skifter her i lille dk. Turen i Marts foregik i råkoldt og vådt vejr, med tåge og 1-2 grader. Her 4 uger senere ramte vi ved et lykketræf årets første rigtige sommerdag med sol og + 20 g.

Det blev således en ren luxus-tur, der denne gang gik til en shelterplads ved Hølken strand.

Vi drog afsted d. 20 ved 14 tiden og brugte eftermiddagen til at indrette os i shelteren, samle brænde, finde passende pinde, spise is på campingpladsen der ligger lidt derfra og forberede aftensmad der denne gang bestod af den udødelige klassiker : Snobrød m indbagt pølse.

Lejrbålets svar på den franske hotdog fra tanken 🙂 …

Shelteren ligger i en lysning om kranset af træer – 50 meter fra havet. En rigtig luksusbolig da shelteren er integreret i en kæmpe bålhytte med borde bænkesæt og bålgrill.Det var klart over vores normale standard, men også meget lækkert.

En del af eftermiddagen og aften gik med at lave en anden klassiker for drenge i min alder: Slangebøssen. Der smutter hurtigt en 2-3 timer med at lave sådan een og skyde til måls efter lidt af hvert –  herude hvor man er i sikker afstand fra villaruder, udestuer, hunde, gadelamper og andre mennesker.

Da solen begyndte at stå lavt gik vi igang med maden. Et solidt glødebål og et par tilsnittede pinde, snobrøds dej og gode pølser er alt der behøves for at lave langsom aftensmad. Så sad vi der et par timer ved bålet og hyggede med det.  Sådan en tur den første sommerdag er en sand fornøjelse – når solen langsomt går ned, lægger vinden sig og der starter et større ukoordineret kor af fuglefløjt.

Magisk og bekræftende at sidde der og se træerne blive til silhuetter og himlen blive rød i horisonten. En klar og utvetydig fornemmelse af at sommeren/foråret endelig er kommet.

Kulden kommer hurtigt når solen forsvinder så vi lå i poserne kl 21.30 og kunne lige dele en pose slik og se et afsnit nak og æd på mobilen inden det blev sovetid.  Selvom man er ude i den “vilde” natur er det nu meget hyggeligt med en lille godnatter på mobilen .. 🙂

Næste morgen bragede solen ned og morgenmaden blev indtaget og lavet med havudsigt. Trangia, røræg, skinke, tomater, kaffe og kakao.

Så var der tilbage at pakke og trille hjemad, efter det min søn betegnede som ” verdens letteste overnatning” . Han synes ikke det var den store udfordring efter at have klaret jan/feb/marts i stiv arm… En 11 årig  med selvtillid og slangebøsse i baglommen er sgu en herlig ting.

Vi glæder os allerede til Maj – hvor vi muligvis skal prøve en for sønnen ny hobby 🙂

Som altid lidt stemningsbilleder fra turen :