Min søn på 11 og jeg,  har givet os selv den udfordring, at overnatte i de fri minimum 1 gang hver mdr, igennem 2018.

3. tur  – 24. Marts

Vinteren trækker ud her i 2018 og vi havde derfor håbet på, at der endelig kom lidt sol og plusgrader, til denne tur sidst  i Marts
Sådan en rigtig forårstur, med fuglesang, de første grønne spirer og masser af solskin i ansigtet.

Det blev dog lidt en anden slags tur. Det lykkedes simpelten ikke at se solen på denne tur og på billederne fornemmer man måske gråvejret og tågen i luften. Faktisk regnede det både lørdag og søndag, så det blev istedet en af den slags ture, hvor alting når at blive klamt eller vådt. Incl. os selv 🙂

Nå men vi drog afsted lørdag over middag og ankom kl 15 på den valgte plads der var en lille teltplads ved Sondrup 20 meter fra Horsens Fjord, oppe på en kystskrænt. Totalt lækker plads der under normale omstændigheder ville byde på en fantastisk udsigt ud over fjorden og over til Alrø der ligger ude midt i den.
Vi så dog mest en masse tåge, regn og dis.Pladsen er lækker pga. beliggenheden og det simple udtryk med en bålplads og en lille naturindhegnet stykke græs på toppen af skrænten. Ikke så mange dikkedarer, bare et sted du må telte og lave bål med udsigt til fjorden.

Vi fik sat teltet op og smidt alt grejet ind – et teamwork der tager 5-7 minutter for os når vi ellers er i træning. Derefter indrettede vi “køkken” på de primitive bænke ved teltpladsen og fik lavet os en toplækker pulverkakao til at starte turen op på.

Derefter gik vi den obligatoriske tur ud og udforske området og imens vi gjorde det begyndte det at regne… med 4-5 grader i luften galdt det om ikke at blive våd og afkølet for tidligt, så vi valgte at gå i teltet og vente på det drev over.
Vi pakkede lidt grej ud og lå og snakkede lidt. Snakken gik på om vi kunne nå at lave aftensmad i dagslys da mørket ville komme ca 18.30.

Vi blev enige om vi IKKE ville starte turen våde, så hellere lave mad i mørke :-)..
Vejrguderne var dog med os og vi nåede lige at få lavet aftensmad på trangien så vi ku spise i dagens sidste lys – herligt.  Det var bare skønt at sidde der, med et godt bål, tørvejr, varm mad på tallerkenerne og spise til lyden af  fjordens småfugle, gæs, edderfugle og ænder  der skræppede og sang i skumringen.

Pulverkartoffelmos! Guds gave til friluftsfolket og en ting jeg ville introducere min søn for på denne tur. Vejer intet, giver mæthed, smager overraskende godt og kan laves af alle, der kan koge en gryde vand.
Det fyrstelige aftensmåltid bestod således af pulverkartoffelmos med hjemmelavet bolognaise, tyk økoketchup og ristede løg på toppen. Kombinationen blev godkendt af sønnike :-).

Normalt vil jeg karakterisere sådan et måltid som småtarveligt af semi-ulødige råvarer og med lovlig mange kalorier – men på tur er det bare noget helt andet.
Pulver og dåsemad er helt ok – og det smager fremragende derude. Så kan man jo køre sundhedsøko-mad med masser af frisk grønt derhjemme 🙂

Vi røg tidligt i soveposerne p.g.a. endnu en regnbyge, og så lå vi der og hyggede med stearinlys i teltet og en pose chips og lidt slik, der på mystisk vis lige kunne klemmes ned ved siden af den solide aftensmad. Om natten skiftede vi til sommertid, så vi sov derfor ret længe søndag morgen.
Det betyder ikke det store at natten er en time kortere når man er ude i naturen – den ved jo ikke hvad klokken er.

Vi lavede morgenmad/kaffe pakkede lejren ned og tog videre på en lille fisketur. Vi havde egentlig planlagt at fiske fra kysten, efter havørred, men vandet var 0 grader så jeg vurderede det som for svært at fange fisk i havet/fjorden.
Vi kørte derfor til den nærmeste fiskesø og blev ret hurtigt belønnet med en enkelt ørred.

Vejret i de par timer vi var der – ja behøver jeg at skrive det? Det var selvfølgelig tåge, regn, gråvejr og 4 grader 🙂

Kl 14 opgav vi at fange mere og kørte hjem for at tørre alt udstyr, tøj og os selv – helt enige om at det havde været en fed tur til et par flotte steder.
Vi var lidt stolte over at have klaret de første 3 mdr. og er sikre på at April måske kan levere den forårstur vi drømmer om.
Stemningsbilleder fra turen :

Et kendt frilufts udtryk er : Efterlad kun fodspor – på sidste billede ser man teltets fodspor 🙂